De eigenaar Menno zit bijna 10 jaar op
Mallorca. Als we door de straten van El Arenal rijden, op weg naar het
safariterrein in Puerto de Andratx, vertelt hij over het Arenal van 10
jaar geleden. “Toen kon je gewoon je deur open laten staan, tegenwoordig
moet je een alarminstallatie hebben.”
Menno begon zijn eerste jaar op Mallorca als chefreisleider van ARKE.
Daarvóór werkte hij al zeven jaar voor die reisorganisatie. Zijn werk
bestond vooral uit het opzetten van excursies in nieuwe bestemmingen.
Als Martinair een nieuwe bestemming had, dan duurde het niet lang of
Menno was ter plekke om iets op poten te zetten. Hij begon in het
toenmalige Joegoslavië en kwam daarna in Tunesië terecht. We rijden inmiddels op de autobaan. Menno legt uit hoe groot het effect van de inval in Koeweit op het toerisme was. De vakantiegangers wilden weg uit Tunesië. Dat was voor de toerismesector aldaar natuurlijk catastrofaal.
Na Tunesië volgden ook nog reizen naar de Dominicaanse Republiek en Thailand. Hier moest ook iets gedaan worden voor de Europese toeristen. Menno legt uit dat een Amerikaanse toerist bijvoorbeeld hele andere voorstellingen van een vakantie heeft dan iemand uit Europa. “De Amerikaanse toerist wil een “all-in” hotel, hij ’s ochtends kunnen golfen, ’s middags kunnen shoppen en ’s avonds in het casino gaan. Dan is hij tevreden met zijn vakantie. Volgens Menno zijn de Europeanen op dat gebied veel actiever.
Thailand,
Tunesië, de Dominicaanse Republiek, dat zijn toch wel wat andere
gebieden dan het eiland Mallorca. Menno werd 7 jaar geleden door ARKE
gevraagd om als chefreisleider op Mallorca te werken. Voor de
reisorganisatie is Mallorca een belangrijk gebied en Menno ging
overstag.
Na drie dagen toeren over het eiland zag
hij dat Mallorca best een mooi eiland was. De Jeep Safari zoals die nu
bestaat, was er in die tijd nog niet. Er reden wel Jeeps over
asfaltwegen, maar dat was anders dan nu. “Na het eerste jaar trok ik de
stoute schoenen aan. Ik wilde de Jeep Safari professionaliseren. Ik vond
iemand die een keer de Camel Trophy had gereden en hij werkte mee aan
het project.” Volgens Menno moeten bij het Safari rijden in ieder geval
drie ingrediënten aanwezig zijn: actie, avontuur en lui zijn.
Nabij het nieuwe verkeerspunt bij Santa
Ponsa sluiten Menno en ik aan bij de colonne Jeeps, die op weg is naar
het safarigebied. We rijden langs de haven van Puerto Andratx en via een
klein weggetje komen we op een brede zandweg met kuilen en stenen. Op
sommige plekken liggen putdeksels en delen van een waterleiding. Menno
vertelt dat men op dit gebied, dat grenst aan het safarigebied, wilde
bouwen, maar dat uiteindelijk bleek dat er geen vergunning aanwezig was.
De resten van de bouw zijn nog duidelijk zichtbaar. Na enkele minuten
wordt er gestopt. Etienne gebruikt een megafoon om de deelnemers uit te
leggen waar we zijn en wat de bedoeling is. Er wordt alleen in de eerste
versnelling gereden en er zullen wat oefeningen volgen in het
“vier-wiel aandrijving” rijden.
De oefening bestaat uit het nemen van
een scherpe bocht die precies in een soort kuil ligt. Ook ik word
uitgenodigd om de oefening te doen. Enigszins nerveus start ik de jeep
en rij onder het toeziend oog van alle deelnemers naar het oefentraject.
De instructeurs staan ernaast en geven aanwijzingen. In de bocht
koppeling los en bijremmen. Het lukt! Maar het is duidelijk geworden dat
terreinrijden in een vier wiel aangedreven Suzuki Jeep een vaardigheid
is, die je bij het halen van je rijbewijs niet leert. Bij het nemen van
een bocht moet je bijvoorbeeld eerder insturen dan bij een normale auto.
Bij het naar beneden rijden in de eerste versnelling remt de jeep
automatisch veel sterker dan bij een normale auto. Het zijn een paar van
de vele dingetjes die je maar moet weten.
Na
de oefening rijden we in kolonne de berg hoog. Het natuurgebied waar we
doorheen rijden wordt gepacht door Safari Beach Event eigenaar Menno.
Dat betekent dat er geen andere mensen of auto’s zijn. Het gebied zelf
overtreft, zonder te overdrijven, al mijn verwachtingen. Hier rij je
over een hobbelige weg door een stuk ongerepte natuur met vele mooie
uitzichten. Menno legt uit dat je in het najaar, bij helder weer, ook
Ibiza kan zien. Met name door de verdamping van het zeewater kunnen we
het andere eiland niet goed zien. De steile bergen en de wilde natuur
zijn indrukwekkend.
Nu, midden op de dag, zijn er geen
vogels en beschermen ook de berggeiten, de zogenaamde Cabra’s, zich
tegen de zon. Menno weet veel over het gebied te vertellen. Vandaag is
het niet nodig om de groep alles uit te leggen, want voor deze groep
jongeren is vooral de beleving van het rijden al meer dan genoeg. In het
naseizoen zijn de deelnemers i.h.a. wat ouder en de oudere deelnemers
blijken ook meer interesse te hebben in wat achtergrondinformatie over
bijvoorbeeld de flora en fauna.
In het natuurgebied gelden ook regels, die aan de deelnemers worden
verteld. Geen afval, geen sigarettenpeuken, etc. De safaritochten worden
ook in de gaten gehouden door de Media Ambiente en de gemeente Andratx.
Media Ambiente is een soort Natuurbeheer. Menno vertelt dat ze nog niet
zo lang geleden de hele dag gefilmd werden door mensen van Media
Ambiente. De hele tocht werd op foto en video vastgelegd. Menno was de
volgende dag prettig verrast door de complimenten van Media Ambiente. Ze
waren zeer tevreden over de organisatie van het hele gebeuren.
Boven op de berg is het tijd om iets te
eten. Er liggen stukken stokbrood, boter, plakken kaas en worst. Zoals
het bij een safari hoort maakt iedereen zelf zijn eigen broodje klaar.
Terwijl Etienne video-opnamen maakt, dat doet hij gedurende de hele
tocht, genieten de deelnemers van het eten en het uitzicht op de
Middellandse Zee.
Met
een voldaan gevoel gaat de tocht verder. Het volgende doel is het
strandje beneden aan de berg. Onderweg blijft iedereen geconcentreerd,
want de weg is smal met de nodige keien en kuilen. Gevaarlijk is het
niet, want de instructeurs zijn opgeleid om alles in de gaten te houden.
Als bij een jeep de motor afslaat, dan
is er in no-time iemand aanwezig om te kijken wat het probleem is. Ook
bij moeilijke bochten staat er iemand om de jeeps er zonder al te veel
problemen doorheen te loodsen. Menno wijst naar beneden op een bocht van
90%. “Daar wordt de Truck Team Holland toegepast”, vertelt hij lachend.
Ik wacht af op wat komen gaat. De Jeeps
staan stil en Etienne legt uit wat de bedoeling is. Om de bocht goed te
nemen moeten de jeeps eerst een stukje omhoog rijden, dan draaiend terug
rollen en vervolgens rechtdoor rijden. Er wordt geapplaudisseerd als
een jeep de truck heeft uitgevoerd. De groep bestaat dan wel uit
verschillende mensen, maar er is al een behoorlijk groepsgevoel
ontstaan, een teamgeest.
Aan het strand is het tijd om te
relaxen. Zwemmen, snorkelen, zonnebaden, alles is mogelijk. Het water is
kristalhelder en in deze kleine baai is het heerlijk vertoeven. Etienne
vertelt dat mensen die een video van de dag willen hebben, zich nu
kunnen inschrijven. De video wordt bij de receptie van het hotel van de
gast afgeleverd. Na het baden gaat de weg weer terug door de bergen, op
weg naar El Arenal. Menno legt nog uit dat de instructeurs geen lichte
baan hebben. Iedere dag moeten ze geconcentreerd zijn, want ze dragen
wel de verantwoordelijkheid voor een grote groep mensen. De veiligheid
staat bij een Jeep Safari voorop. Daarom gaat er bijvoorbeeld ook altijd
een brandblusapparaat mee in de Jeeps.
Uit
eigen ervaring kan ik iedereen deze Jeep safari aanbevelen. Het
overtrof al mijn verwachtingen. Ik dacht dat het niet meer was dan met
een paar jeeps op een veldje rijden. Wel, ik had me vergist. Na zo’n dag
is één ding zeker: Mallorca is mooier dan je denkt!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten